#256: Virtuele verjaardagsfeestjes en restrictieve regels

Over 20 jaar Second Life, en de Europese AI Act.

Intelligente mensen doen al eens dommige en gevaarlijke dingen. In een duikboot kruipen die bij nader inzien een dichtgelaste silo blijkt te zijn, bijvoorbeeld. Omdat machines net mensen zijn, doet ook artificiële intelligentie al eens iets dom en gevaarlijk. Daarom wil de Europese Unie haar burgers beschermen met een wet. Die morgen waarschijnlijk al achterhaald is, maar toch. Wij vragen ons vooral af of de burgers in Horizon Worlds, RuneScape en Second Life ook beschermd worden tegen artificiële dommigheid.

Deze week blazen we 20 kaarsjes uit. Want in 2003 zag Second Life het licht. De virtuele wereld moest de toekomst van het internet worden. En al zullen er honderdduizenden mensen naar het virtuele verjaardagsfeestje komen, toch heeft Second Life niet meteen onze levens overgenomen. Klinkt bekend in de oren … Welke lessen kan pakweg Meta leren uit Second Life?

Daarnaast voelen we ons al een beetje veiliger. De EU wil AI aan banden leggen. Door belangrijke AI-toepassingen transparanter te maken. Of bepaalde dingen zelfs te verbieden. Maar die veiligheid is voorlopig nog hypothetisch: het Europese Parlement keurde de AI Act goed, maar nu moeten de Europese Commissie en de deelstaten nog hun zegje doen. En dat worden pittige gesprekken …

Te beluisteren in een metaverse als je dat per se wil, en sowieso waar je anders podcasts scoort. Of hier:

 

Meer Computer Club?

In onze wekelijkse nieuwsbrief ‘Telex 📠’ krijg je (nog meer) nieuws samengevat, en een extra onderwerp waarop we inzoomen.

Vorige
Vorige

#257: Deaddit en BlackTube

Volgende
Volgende

#255: Superheldsaturatie en papaproblemen (live bij OTA Insight)